شما اینجا هستید :

تمرین انیمیشن | مبانی انیمیشن – قسمت 9

با سلام خدمت هنردوستان و انیماتورهای عزیز بریم سراغ تمرین.

در این جلسه میخوایم چند تا تمرین اساسی و پایه رو به شما بگیم. یکی از تمرین های پایه انیمیشن، انیمیت توپ هست که طراحی خیلی ساده‌ای داره ولی میتونه اساس همه طراحی ها و انیمیت ها باشه. یعنی به عبارتی شما اگر بتونین یک توپ رو درست انیمیت کنید میتونید تا حدود 60-70 درصد باقی چیزها رو هم انیمیت بکنید.

شما میتونید به صورت فریم به فریم ، به صورت کات اوت دیجیتال ، به صورت سه بعدی یا به هر روشی که دوست داشتید انیمیت توپ رو انجام بدین.

اما چطوری انیمیت توپ رو انجام بدیم؟

ما یک توپ رو طراحی میکنیم ( یه دایره می کشیم 🙂 ). و توپمون رو در جهت های مختلف ، در زمانبندی های متفاوت و وزن متفاوت انیمیت می کنیم. به عنوان مثال افتادن یک توپ از بالا به سطح زمین را تمرین میکنیم. ابتدا یک توپ معمولی را انیمیت میکنیم ، بار دوم توپ سنگین و بار سوم یک باددکنک در نظر می گیریم.

  • چه تفاوت های در افتادن این سه توپ وجود دارد؟
  • آیا هر سه توپ ( توپ، بادکنک، توپ فلزی) در یک زمان به زمین برخورد میکنند؟
  • هنکام برخورد به زمین چه شکلی به خود می‌گیرند؟

در هنگام طراحی و انیمیت این توپ ها حتما اصول 12 گانه انیمشن را در نظر بگیرید.(مقاله اصول انیمشن) (دوره ویدئویی اصول انیمیشن) میتونید هر 12 اصل رو روی کاغذ بنویسید و جلو چشمتون بذارین. در طراحی‌ها میتونید از چهار اصل طراحی سه بعدی،اصل جذابیت،اغراق و صحنه پردازی استفاده کنید و در هنگام انیمیت اصل زمان بندی، اصل کشیدگی و فشردگی، اصل قوس،اصل پیش بینی و .. استفاده بکنید.

بعد از اون میتونیم توپ رو در جهت های مختلف انیمیت بکنیم. مثلا : بالا پایین پریدن توپ، پرتاب توپ از روی زمین در زاویه های مختلف ، ضربه زدن به توپ و …

تمرین دوم تمرین مکعب

بعد از اینکه تمرین توپ رو انجام دادیم میریم به سراغ تمرین مکعب، این تمرین ما رو با مفهوم حجم و پرسپکتیو آشنا می کنه. توپ فقط یک دایره بود و یک سطح داشت اما مکعب داری سطوح مختلف و حجم هست که انیمیت مکعب، ما رو در درک هندسه فضایی کمک میکنه.

برای انیمیت کردن مکعب در نرم افزاهای سه بعدی، فقط یکبار مکعب رو طراحی می کنیم و در فضای سه بعدی می چرخونیم و تمام. اما در فضای فریم به فریم که باید همه فریم ها طراحی بشن این تمرین کمک خیلی زیادی به ما می کنه تا به یک انیمیشن ساز خوب تبدیل بشیم. در فضای دوبعدی کات اوت یا همون موهوی خودمون داستان یکم متفاوت خواهد بود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی   مبانی انیمیشن – قسمت 8: موشن بلر یا اسمیر

مکعب در موهو (moho)

نکته : در موهو می توانیم به صورت فریم به فریم و همچنین سه بعدی انیمیشن خودمون رو بسازیم.

برای ساخت و طراحی مکعب در موهو روش های گوناگونی هست که اینجا نمیگیم. ولی میتونید از کتابخانه موهو تعدادی از این طراحی ها و انیمیشن ها رو وارد پروژه تون بکنید و اونا رو بررسی و انیمیت بکنید. در کتابخانه کلمه مکعب( cube ) را جستجو کنید. در منوی scripts و 3D هم میتونید مکعب های سه بعدی رو ایمپورت کنید.

cube in moho

در موهو به سه روش میتونیم مکعب هامون رو درست بکنیم:

  1. طراحی مکعب به صورت ترسیمی و ساده
  2. ساخت مکعب به روش سه بعدی
  3. ایجاد مکعب با روش چرخاندن لایه ها

برای مکعب هم تمرین های متفاوتی رو میتونیم انجام بدیم و باز در جهت های مختلف ، با وزن های متفاوت آن را انیمیت بکنیم مثلا چرخش مکعب در حول یک محور ( میتونه از وسط بچرخه ، از یک گوشه و یا از هر نقطه ای).

وقتی انیمیت توپ و مکعب رو کامل یاد گرفتیم دیگه میتونیم بگیم تقریبا هر چیزی رو می تونیم انیمیت بکنیم، چون هر کاراکتری میتونه از تعدادی مکعب و دایره به وجود بیاد، یا سطح و حجم هر شیئی رو معادل حجم و سطح توپ و مکعب در نظر بگیریم.

سایر تمرینات

اما در ادامه ما 11 تمرین انیمیشن در سطح یک رو قرار دادیم. میتونید برای فهم بیشتر و دیدن 51 تمرین در سطوح مختلف از وبسایت اصلی آن که لینکش در پایین مقاله گذاشتیم استفاده کنید، همراه با ویدئوی آموزشی هست و میتونید زیرنویس فارسی برای آن فعال بکنید.

تمرین انیمیشن سطح یک :

  1. بالا پایین پریدن توپ به صورت حلقه (سایکل)
  2. حرکت توپ در طول صفحه نمایش
  3. افتادن آجر از بالای قفسه به روی زمین
  4. چرخش سر یک کاراکتر ساده
  5. چرخ سر کاراکتر با استفاده از اصل پیش آگاهی
  6. پلک زدن کاراکتر
  7. فکر کردن کاراکتر
  8. تکان خوردن گونی آرد ( حلقه)
  9. پریدن گونی آرد
  10. افتادن گونی آرد ( به صورت حلقه یا برخورد به زمین)
  11. انیمیشن گونی آرد در حال لگد زدن به یک توپ

لینک تمرینات انیمیشن :

51 Great Animation Exercises to Master – Animator Island

خواندن این مقالات نیز پیشنهاد می کنیم :

دیدگاهتان را بنویسید