جستجو

کار با لایه سوئیچ

در نرم‌افزار موهو (Moho) که برای ساخت انیمیشن‌های دو‌بعدی استفاده می‌شود، لایه‌های سوییچ (Switch Layers) ابزار قدرتمندی برای انیمیشن‌سازی ارائه می‌دهند. این لایه‌ها به شما امکان می‌دهند که بین چندین لایه یا فریم مختلف به‌صورت سریع جابجا شوید و به این ترتیب تغییرات مختلف را برای یک المان مشخص در انیمیشن ایجاد کنید. این ابزار بیشتر برای تغییر حالات چهره، حرکات دهان برای همگام‌سازی با صدا (Lip Sync)، تغییر دست‌ها یا حرکت اشیاء استفاده می‌شود.

توضیحات ویدئو

آشنایی با لایه سوئیچ در موهو

سوئیچ به معنای جا به جا شدن می باشد و مقصد از لایه سوئیچ جا به جایی خودکار بین لایه های موجود در یک گروه است به نحوی که یک لایه روشن و باقی لایه ها خاموش باشد.

برای ایجاد لایه سوئیچ میتوانید از پنجره لایه ها یک لایه جدید سوئیچ ایجاد کنید.

کاربردهای سوئیچ

لایه های سوئیچ در موهو کاربردهای زیادی دارند. مانند ایجاد حالات چشم و لبها، ساخت کاراکترها در زوایای مختلف و …

حالات چشم و ابرو

مثلا میخواهم برای پلک زدن کاراکتر، چشم به دو حالت باز و بسته در بیاید. در این هنگام دو لایه وکتور ایجاد می کنیم. در لایه اول چشم را به صورت باز و در لایه دوم چشم را به صورت بسته طراحی می کنیم. بعد جفت لایه ها را درون پوشه سوئیچ قرار می دهیم. در این صورت نرم افزار فقط یک لایه را نشان میدهد. که با دکمه سوئیچ در بخش ابزارها یا راست کلیک کردن روی گروه سوئیچ می توانیم بین لایه های درونی سوئیچ جا به جا شویم.

حالات لب برای لیپ سینک

همچنین برای لیپ سینک یا ایجاد حالات مختلف لب برای سخن گفتن کاراکتر، انواع حالات لب را می توانیم با لایه های جداگانه بسازیم و در یک پوشه سوئیچ قرار دهیم.

در تصویر زیر یک الگو برای ساخت حالات لب را مشاهده می کنید.

ساخت لایه ها داخل پوشه سوئیچ

میتوانیم از لایه اصلی مثلا چشمِ بازِ کاراکتر، یک داپلیکت گرفته و آن را ویرایش کنیم. این روشی بهتر برای ایجاد لایه های جدید سوئیچ است.

نحوه جا به جایی بین لایه های سوئیچ

همان طور که در بالاتر اشاره شد، برای جا به جایی بین لایه های سوئیچ، با قرار گرفتن روی لایه سوئیچ، در ابزارهای سمت چپ یک دکمه برای سوئیچ نمایان می شود.

انیمیت کردن سوئیچ ها

در هر فریم از انیمیشن که بین لایه های سوئیچ جا به جا شویم یک کی فریم برای آن ساخته می شود که به معنای ایجاد انیمیت برای سویچ می باشد.

نکته : جا به جایی در لایه سویچ به صورت تغییر ناگهانی اتفاق می افتد ( همانند کار کی فریم استپ(Step)) اما اگر در تنظیمات لایه سوییچ گزینه (interpolate sub-layers) را فعال کنیم و لایه های سوییچ با استفاده از کپی و با همان نقاط اولیه ساخته شده باشد، میتوانیم جا به جایی لایه سوییچ را با حرکات پوینت ها ببینیم.

لیپ سینک با سوئیچ

برای ایجاد لیپ سینک در لایه های سوییچ مراحل زیر را طی می کنیم:

ضبط یا ایمپورت صدا در موهو

ابتدا باید صدای کاراکتر را ضبط کنیم ( که در منوی ویندو (window) قسمت ضبط صدا (Audio recording) موجود است) یا صدای موجود در رایانه را با استفاده از ایمپورت وارد پروژه بکنیم.

ساخت کی فریم های سوئیچ

بعد از ورود صدا باید کی فریم های سوییچ را بسازیم که به دو روش انجام می شود.

یک)به روش دستی : در این روش به صورت دستی با توجه به صدا، حالت های لب را مشخص می کنیم. در این روش کیفیت متحرک سازی، بهتر اما زمان انجام کار، طولانی تر خواهد بود.

دو) به روش خودکار: بعد از وارد کردن صدا وارد تنظیمات لایه سوئیچ میشیم و در بخش (switch setting) صدای مورد نظر را انتخاب می کنیم. نرم افزار موهو به صورت خودکار کیفریم ها را ایجاد می کند.

در این روش کیفیت متحرک سازی پایین تر است و گاهی مجبور می شویم تغییراتی در کی فریم ها ایجاد کنیم. اما سرعت بالاتر می رود.

در رابطه با لایه های سوئیچ هر سوال یا مشکلی داشتید، در قسمت نظرات بیان کنید.

240 بازدید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *