کار با ابزار سلکت بن

مفاصل در عین اینکه باعث حرکت و چرخش استخوان ها میشوندمحدودیت هایی هم دارند.

توضیحات ویدئو

تنظیمات ابزار سلکت بن ( انتخاب استخوان)

با انتخاب هر ابزار از موهو در قسمت بالا تنظیمات همان ابزار ظاهر می شوند.

هر تنظیم در تصویر بالا شماره گذاری شده اند و در پایین هر شماره رو توضیح داده ایم :

1- چرخاندن استخوان

با این ابزار میتوانیم استخوان انتخاب شده در در جهت های افقی و عمودی معکوس کنیم.

2- استخوان های خجالتی(shy bones)

گاهی برای اینکه از شلوغیِ صفحه ی ادیت بکاهیم بهتره بعضی استخوان ها رو مخفی کنیم با انتخاب هر استخوان و روشن کردن گزینه شای بون استخوانها مخفی میشن 🙂

برای آشکار کردن دوباره استخوانها باید تیک شای بون رو برداریم اما وقتی استخوان مخفی شد دیگه نمیتونیم اونها رو انتخاب کنیم، در این صورت ابتدا از منوی بُن(Bone) گزینه شو شای بن(show shy bones) رو انتخاب میکنیم.

3-نمایش برچسب ها (show lable)

برای هر استخوان هم میتونیم یک اسم بذاریم اما اگه نذاریم موهو خودش یه اسم با شماره بهش اختصاص میده. حالا اگه بخوایم در محیط کار نام استخوان ها رو ببینیم این گزینه رو فعال می کنیم.

رنگ استخوان

میتونیم برای هر استخوان یک رنگ انتخاب کنیم و این از بخش (color) در تنظیمات امکان پذیره_ اما براش هیچ شماره ای نزدم _

4- انتخاب آزادانه (lasso mode)

برای انتخاب استخوانها به صورت آزادانه این گزینه رو روشن کنید.

5- قفل استخوان

اگر میخواهید در طول انیمیشن یک استخوان ثابت بمونه و حرکت نکنه اونو قفل کنید. توجه کنید که میتونید قفل رو انیمیت کنید؛ یعنی یه جایی از انیمیشن قفل باشه و بعضی جاها بتونه حرکت کنه

6- نام گذاری استخوان

در این بخش به صورت خودکار نام استخوان قرار داده شده که با پاک کردن و نوشتن نام جدید میتونیم یک اسم شخصی شده به استخوان هامون بدیم

8- محدودیت های استخوان

در این بخش تنظیمات زیادی وجود داره که در دوره تخصصی موهو به آنها پرداخته ایم. در این ویدئو فقط به محدودیت زاویه چرخش استخوان ها می پردازیم.

9- محدوده زاویه

با این تنظیم میتوانیم مشخص کنیم که هر استخوان در چه زاویه ای از سمت مثبت و منفی بچرخد. باید تمام استخوان های طراحی شده رو با زاویه های متناسب محدود کنیم.

اکشن های اسمارت بُن

پس از ساخت محدوده چرخش ممکن است در هنگام خم شدن استخوان ها شکلها دچار به هم ریختگی بشن در این صورت باید با استفاده از اکشن ها اونها رو اصلاح کنیم.

ساخت اکشن اسمارت بن

برای ساخت اکشن ها ابتدا روی لایه استخوان قرار می گیریم، بعدش استخوان مورد نظر رو انتخاب میکنیم و پنجره اکشن رو باز می کنیم.

پنجره اکشن موهو

پنجره اکشن از منوی ویندو(window) میتونید پیدا کنید، یا با زدن(ctrl+k) اکشن ها باز می شوند.

با زدن دکمه نیو اکشن یک اکشن می سازیم و در محیط ضبط که با تایم لاین آبی رنگ مشخص است، شروع به اصلاح حرکت می کنیم.

ابتدا به فریم 24 می ریم و استخوان را با ابزار (transform bone) می چرخانیم

سپس به لایه وکتور مورد نظر رفته و نقاط اون رو اصلاح می کنیم.

در نهایت در پنجره اکشن روی تایم لاین اصلی (Mainline) دو بار کلیک می کنیم.

در صورتی که سوال یا مشکلی در رابطه با موارد گفته شده در این جلسه داشتین در بخش نظرات بیان کنید.

245 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *