جستجو

کار با لایه ها، دوربین و ورک اسپیس در موهو

در این قسمت ابزارهایی که مخصوص لایه ها هستند را بررسی می کنیم، سپس حرکات دوربین را یاد می گیریم و در نهایت کنترل فضای کار خود را متناسب با نیاز به وسیله ابزارهای ورک اسپیس (work space) به دست می گیریم

ابزار های لایه ها (layer)

معرفی ابزارهای مربوط به لایه ها که شامل موارد زیر می باشد:

جا به جایی لایه (layer transform)

جا به جایی ، تغییر سایز و چرخاندن لایه ، مانند جابه جایی نقاط هست با این تفاوت که این کارها را بر روی لایه انجام میدهد. معمولا برای عکس های پیکسلی ( لایه ایمیج) و لایه استخوان و گروه از این ابزار استفاده میکنم.

جا به جای در محور ها

این ابزار لایه ما در حالت سه بعدی در سه محور (x,y,z) جا به جا میکند. اگر در محور زِد لایه ای را جا به جا کنیم . آن شکل بزرگتر یا کوچکتر می شود. به عبارتی به دوربین ما نزدیک تر یا دورتر می شود.

نمایش مسیر حرکت لایه و تراز بندی عناصر نیز ار دیگر اقداماتیست که در تنظیمات این ابزار گنجانده شده است.

تنظیم مرکز دَوَران (set origin)

به صورت پیش فرض مرکز دوران لایه در وسط آن به صورت یک علامت + قرار دارد. این علامت نشان دهنده نقطه چرخش لایه ، تغییر سایز و فلیپ شدن آن لایه از آن نقطه می باشد. با ابزار ست اوریجین می توانیم مکان این نقطه را انتخاب کنی. پس از انتخاب ابزار در هر نقطه از صفحه کلیک کنیم مرکز گردش به همان نقطه منتقل می شود.

چرخش لایه (rotate layer)

ابزار قبلی لایه ها را در حالت دو بعدی می چرخاند اما این ابزار لایه ما را در محور ایکس و وای به صورت سه بعدی می چرخاند. کع نقظه گردش آن همان اوریجین پوینت می باشد.

ابزار انتخابگر لایه (layer selector)

برای یافتن یک لایه از بین شکل های زیادی که در صحنه موجود است. این ابزار کمک شایانی به ما می کند تا به راحتی لایه مورد نظر را پیدا کنیم. فقط کافیست روی شکل کلیک کنیم تا این ابزار به صورت خودکار لایه مورد نظر را انتخاب کند.

وارد کردن متن(insert text)

برای ایجاد متن در انیمیشن در موهو به دو طریق می توانستیم این کار را انجام دهیم . اول از طریف افزودن لایه جدید در پنجره لایه ها . راه دوم ابزار تکست در بخش ابزارهای لایه. با این تفاوت که وقتی ما از ابزار های لایه، متون را وارد می کنیم، میتوانیم از متن یک شیپ(شکل های برداری) بسازیم.

ابزار قطره چکان(EyeDropper)

قطره چکان ابزاریست که امکان گرفتن رنگ از اشیای داخل پروژه را به ما میدهد و رنگ انتخاب شده در بخش استایل اعمال می شود.

ابزار های دوربین(camera)

انواع حرکات اپتیکی و مکانیکی دوربین با این ابزارهای بخش دوربین انجام می شود. دوربین در موهو با چهار ابزار و شش حرکت قابل کنترل است :

1- دنبال کردن سوژه (track camera)

1- شامل جا به جایی دوربین به منظور دنبال کردن سوژه در صحنه که میتواند به صورت افقی یا عمودی حرکت کند.

2- دور شدن یا نزدیک شدن دوربین به سوژه که مانند زوم عمل می کند.و با کم و زیاد کردن مقدار زد(Z) در تنظیمات دوربین، امکان پذیر است.

2- بزرگ نمایی (zoom)

3- زوم اپتیکال که بدون نزدیک شدن دوربین به سوژه انجام می شود نیز در این ابزار موجود است.با درگ کردن موس به چپ و راست یا بالا و پایین می توان میزا زوم دوربین را تغییر داد.

3- چرخش دوربین(roll camera)

4-چرخش دوربین در سر جای خودش به صورت باز و بسته شدن پیچ لامپ

4- پن وتیلت (pan & tilt)

5- حرکت پن به چرخش سر دوربین به سمت چپ و راست می گوییم – مانند این که سر خود را به سمت چپ و راست یچرخانیم – بدون جا به جا شدن دوربین.

6- حرکت تیلت به چرخش سر دوربین به سمت بالا و پایین می گوییم – مانند این که سر خود را به سمت بالا و پایین یچرخانیم – بدون جا به جا شدن دوربین.

ابزار های مربوط به فضای کار در موهو (worlspace)

در این بخش چهار ابزار به نام پن ( برای جا به جایی فضای کار) زوم ، چرخش و اوربیت(گردن در فضای سه بعدی) را داریم.

174 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *