استخوان گذاری یا ریگ بندی
برای متحرک کردن اجزای بدن یا هر چیزی که در موهو می بینیم میتوانیم با استفاده از استخوانها ، آنها را متحرک کنیم. با ایجاد استخوان برای اشکال اصطلاحا میگوییم آن شکل را استخوان گذاری یا ریگ بندی کرده ایم.
لایه استخوان و ابزارهای آن
برای ساخت استخوان در نرم افزار موهو نیازمند لایه مخصوص به اسم استخوان(Bone) هستیم.با ایجاد لایه استخوان ابزارهای استخوان فعال می شوند. که در ادامه به کاربرد این ابزار ها می پردازیم.
همچنین برای استفاده از استخوانها باید لایه های طراحی شده را درون لایه استخوان قرار دهیم.
انتخاب استخوان( Select bone)
این ابزار استخوان های موجود را برای ایجاد تغییرات انتخاب می کند. مثلا اگر بخواهیم تنظیمات یک استخوان را عوض کنیم یا تغییر نام استخوان انجام دهیم یا آن را حذف کنیم، ابتدا باید با ابزار سلکت بن آن را انتخاب کنیم.
اضافه کردن استخوان(Add bone)
برای ایجاد استخوان جدید از این ابزار استفاده می کنیم. که اگر فقط رو صفحه کلیک کنیم پین بن ساخته می شود و اما اگر با گرفتن کلیک درگ کنیم استخوان معمولی ساخته می شود.
استخوان معمولی
استخوان های معمولی شامل مفصل و طول هستند که باحث چرخش اشکال می شوند.
پین بن
پین بن ها فقط قابلیت جا به جایی دارند. و باعث چرخش اشکال نمی شوند . اگرچه میتوان با گرفت آلت(Alt) آنها را چرخاند.
منیپولیت (حرکت دادن استخوان)
با ابزار (manipulate) میتوان استخوان ها را از مفاصل آن چرخاند و معمولا در هنگام انیمیشن ( فریم غیر صفر ) از آن استفاده می کنیم.
تغییر شکل (trasform bone)
برای جابه جایی، تغییر زاویه استخوان ، کوچک و بزرگ کردن استخوان در فریم صفر استفاده می شود. اگرچه در فریم غیر صفر هم کارایی خودش را دارد و تغییرات استخوان به صورت انیمیشن اعمال می شود.
ارتباط استخوان ها (Reparent bone)
همان طور که در بدن ما استخوان ها به هم وصل هستند، در موهو نیز باید چنین ارتباطی را ایجاد کنیم.
تغییر ارتباطات/ انتخاب والد
بهتر است ابتدا استخوان والد و سپس استخوان های دنباله را طراحی کنیم، تا ارتباط بین استخوان ها درست باشد. برای اینکار قبل از کشیدن استخوان جدید باید با سلکت بن استخوان والد را انتخاب کنیم تا به رنگ قرمز در بیاید. یا با گرفتن کلید آلت(Alt) هنگامی که ابزار اد بن انتخاب هست روی استخوان والد کلیک کنیم تا انتخاب شود.
اما اگر بنا به هر دلیلی ارتباط بین استخوان ها اشتباه بود میتوانیم با ابزار ریپرنت بن(reparent bone) آن را اصلاح کنیم.
برای اینکار ابتدا لازم است استخوان مورد نظر انتخاب شده باشد و پس از آن روی هر استخوانی کلیک کنیم، همان استخوان به عنوان والد شناخته می شود.
نکته 1 : اگر استخوان والد از قبل به همان استخوان وصل شده باشد امکان اتصال وجود ندارد. و باید ابتدا اتصال استخوان والد حذف شد.
نکته 2 : برای حذف اتصال یک استخوان، ابتدا همان استخوان را انتخاب کرده و با ابزار ریپرنت بن در یک نقطه خالی (جایی که هیج استخوانی نباشد) کلیک کنیم.
قدرت استخوان(bone strength)
یکی از راه هایی که استخوان های موهو می توانند روی اشکال و لایه های موجود تاثیر بگذارد، قدرت استخوان ها هستند. با این ابزار میتوانیم قدرت استخوان ها را کم و زیاد کنیم. معمولا قدرت استخوان ها را اندازه عرض شکل زیرین خودش قرار می دهیم.
اسکچ بن(sketch bone)
این ابزار به صورت خطی استخوان هایی با اندازه معین (تعیین شده توسط کاربر) ایجاد می کند.