شما اینجا هستید :

انیمیشن توپ با موهو

گفتیم که ساخت یه انیمیشن خوب مستلزم تمرین و تجربه زیاده. ما در این سری از مقالات در هر جلسه یک تمرین رو در موهو با هم انجام میدیم( انیمیشن توپ)

انیمیت بالا پایین پریدن توپ

برای ساخت انیمیشن توپ در موهو ابتدا با استفاده از ابزار شکل ها (draw shape) یک دایره را رسم می کنیم. با نگه‌داشتن کلید شیفت میتونیم دایره را دقیق ترسیم کنیم. یک رنگ دلخواه به توپمون می‌دیم و با ابزار set origin مبدا چرخش و فشردگی لایه توپمون رو زیر توپ قرار می‌دیم.

طراحی توپ در موهو
طراحی توپ

انیمیشن توپ

در مرحله بعد وارد تایم لاین میشیم و در فریم 1 و فریم 24 با ابزار جابه جایی لایه ها یک کلیک انجام می‌دیم(بدون جابه‌جایی) تا کیفریم ساخته شود.

ایجاد کی فریم ها
توجه: هم برای حرکت و هم برای تغییر اندازه کی‌فریم می‌سازیم.

فریم پایانی را 24 قرار می‌دهیم. در فریم 10 توپ را روی زمین قرار می دهیم.( توجه کنید در این مثال ما جابه‌جایی را با ابزار ترنسفورم لایر انجام می‌دهیم) و برای اندازه توپ هم کی فریم می سازیم و کی‌فریمهای آن را در فریم 14 نیر کپی می کنیم . تا در این 4 فریم توپ روی زمین قرار بگیرد.

کی فریم ها
کیفریمهای 10و 14

اعمال قانون فشردگی و کشیدگی در انیمیشن توپ

در فریم 12 فشردگی را بر روی توپ اعمال می کنیم. با گرفتن و نگه داشتن شیفت توپ را فشرده می کنیم.

فشردگی در توپ
فشردگی در فریم 12

بر می‌گردیم به فریم 7 و آنجا کشیدگی را برای توپ ایجاد می کنیم. و کی‌فریم 7 را کپی می کنیم و در فریم 17 paste می‌کنیم.

کشیدگی در توپ
ایجاد حالت کشیدگی توپ در فریم 7

اعمال قانون حرکت تندشونده و کندشونده

برای ایجاد حرکت تندشونده و کندشونده در بالا، کی‌فریم جابه جایی در فریم یک را (ease in) قرار دهیم و کیفریم جا به جایی در فریم 17 را (ease out) .

کیفریم های ایز این ایز اوت
کی‌فریم های سبز رنگ دارای سرعت تندشونده و کندشونده

توضیح : چون هر حرکت شامل دو کی‌فریم شروع و پایان هستند. ما حالت کی‌فریم را به کی‌فریم ابتدایی می دهیم. مثال برای جا به جایی توپ از فریم 17 تا 24 نوع کی فریم را در فریم شروعِ حرکت ( یعنی 17 ) اعمال می کنیم.

مقاله پیشنهادی   آموزش رایگان مبانی انیمیشن-طراحی در انیمیشن - قسمت 2

و برای جا به جایی بین فریم 1 تا 7 نوع کی فریم را در فریم شروع( یعنی 1 ) اعمال می کنیم.

+ اعمال قانون یک چهارم مسیر در نصف زمان ( اصل زمان بندی و فاصله گذاری)

برای اعمال این قانون که در مورد سقوط آزاد هست میایم رو فریم 6 ( چون حرکت ما از فریم 1 تا 12 هست) و توپ را در یک چهارم مسیر قرار می دهیم.

نکته : یک چهارم مسیر را به صورت ذهنی مشخص می کنیم. لازم نیست دقیق باشد.

قانون یک چهارم مسیر دز نصف زمان

و در نهایت کی‌فریم مکانِ فریم 6 را در فریم 18 نیز کپی می کنیم. و با ctrl+E یک خروجی از نوع گیف می گیریم.

هر گونه شوال و مشکلی داشتید در قسمت دیدگاه ها بیان کنید. 🙂

انیمیشن توپ
خواندن این مقالات نیز پیشنهاد می‌کنیم :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *