در این مقاله از سری آموزشهای نرم افزار موهو به مبحث اسمارت وارپ ها می پردازیم. در دوره آموزش پیشرفته موهو یک فصل به عنوان فراتر از موهو داشتیم که موفق به تولید آن نشدیم بنابر این در این مقاله به یکی از مباحث فصل ششم می پردازیم.
اسمارت وارپ به انگلیسی (smart warp) به معنی تارهای هوشمند هست. به مجموعه ای از خطوط به هم متصل که مانند تار عنکبوت است .
این تارها باعث تغییر حالت در عکس ها می شوند.
این قابلیت در نرم افزار فتوشاپ با نام پاپت وارپ می شناسیم(puppet warp) و در موهو با اسمارت وارپ یا مش نامگذاری می کنیم.
کاربرد smart warp در موهو و انیمیشن
برای متحرک سازی عکس ها به کار می رود. همانطور که میدانیم در موهو هم از عکس های بیت مپ و هم شکلهای وکتوری میتوانیم استفاده کنیم. چون عکس ها داری پوینت نیستند. از smart warp یا مش بندی به عنوان نقاطی که بتوان آنها ار جابه جا کرد استفاده می کنیم.
ایجاد اسمارت وارپ به روش دستی
برای ساخت مش به روش دستی ابتدا یک لایه وکتور ایجاد می کنیم و دور عکس مورد نظر ، یک شکل ترسیم می کنیم.
سپس از منو draw گزینه triangulate 2D mesh را انتخاب می کنیم. تا مش ایجاد شود.
در مرحله بعد باید عکس را به لایه مش متصل کنیم : برای اینکار ابتدا وارد تنظیمات لایه عکس می شویم. و در تب image گزینه اسمارت وارپ را انتخاب و عکس را به لایه مش متصل می کنیم.
توجه کنید که پس از اتصال جابه جایی نقاط در فریم صفر امکان پذیر نیست و برای حرکت عکس باید وارد فریم های اصلی انیمیشن بشید.
و در آخر میتونید با جابهجایی پوینت ها یا استخوان گذاری لایهی مش به حرکت و انیمیشن مورد نظر خودتون برسید.
ساخت خودکار اسمارت وارپ
نرم افزار موهو قابلیت ساخت اسمارت وارپ به صورت خودکار نیز داراست. برای این کار کافیه روی عکس مورد نظرتون قرار بگیرین و از منوی Draw گزینه create smart warp layer (لایه اسمارت وارپ را بساز) را بزنید. همه مراحل دستی که در بالا توضیح دادیم به صورت خودکار انجام می شود.
قابلیت های اسمارت خودکار نیز مانند مش گذاری به روش دستی می باشد :
- در فریم صفر اعمال نمی شود.
- قابلیت تغییر شکل با جابه جایی پوینت ها
- قابلیت استخوان گذاری دارد.
در پایان خوشحال میشیم نظر یا سوالتون رو در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید و خواندن مقالات دیگر را هم پیشنهاد می کنیم.
3 پاسخ
روش ریگ بندی مش چطوریه؟ ینی چطور میشه استخوان ایجاد کرد و این نقاط ایجاد شده رو به استخوان ها bind کرد؟
سلام
یک لایه استخوان ایجاد کنید و لایه مش را در لایه استخوان (bone) قرار دهید در این صورت میتونین از طریق بایند لایر ، قدرت استخوان ها( bone strength) و بایند پوینت برای اتصال لایه مش به استخوان استفاده کنید .
خیلی ممنون درست شد