سلام با عرض پوزش به دلیل وقفه ای که تو آموزشها به وجود اومد امروز هشتمین جلسه از آموزش مبانی انیمیشن رو شروع می کنیم با ما همراه باشید
موشن بلر(motion blur)
وقتی در یک فیلم یا ویدئو یک سوژه با سرعت زیاد حرکت بکنه ما اون سوژه رو به صورت محو می بینیم که به اون، تاری حرکت یا موشن بلر می گوییم که حالا ممکنه در اثر سرعت زیاد، خود سوژه محو بشه یا بخاطر سرعت دوربین پس زمینه محو بشه
اسمیر (Smear)
- کاربرد در انیمیشن سنتی: اسمیر عمدتاً در انیمیشنهای دوبعدی سنتی استفاده میشود. این تکنیک زمانی به کار میرود که یک شیء یا شخصیت به سرعت حرکت میکند. به جای رسم فریمهای عادی، انیماتورها از یک یا چند فریم “اسمیر” استفاده میکنند که در آن حرکت جسم یا شخصیت به صورت کشیده و طولانی ترسیم میشود. این کار باعث میشود حرکت سریع، نرمتر و پیوستهتر به نظر برسد.
- ظاهر: اسمیر به طور معمول دارای جلوهای از یک جسم کشیده یا تکراری است که به وضوح حرکتی سریع را نشان میدهد. این تکنیک بیشتر در انیمیشنهای کارتونی دیده میشود.
موشن بلر (Motion Blur)
- کاربرد در فیلمسازی و جلوههای بصری دیجیتال: موشن بلر یک جلوه بصری است که در آن، هنگامی که یک شیء یا دوربین به سرعت حرکت میکند، تصویر آن در طول حرکت تار میشود. این پدیده در دنیای واقعی نیز رخ میدهد و دلیل آن این است که نور از اشیاء در حال حرکت در مدت زمان کوتاهی به سنسور دوربین میرسد، که نتیجهی آن تار شدن تصویر است.
- ظاهر: موشن بلر معمولاً به صورت یک تار شدن نرم و یکنواخت در جهت حرکت ظاهر میشود و باعث میشود که تصویر طبیعیتر و واقعیتر به نظر برسد، خصوصاً در صحنههای اکشن یا حرکتی.
تفاوتهای کلیدی:
- نوع کاربرد: اسمیر در انیمیشنهای دوبعدی سنتی استفاده میشود تا حرکت سریع را به صورت اغراقشده و هنری نشان دهد، در حالی که موشن بلر بیشتر در فیلمبرداری و انیمیشنهای سهبعدی برای شبیهسازی حرکت واقعی استفاده میشود.
- نتیجه نهایی: اسمیر بیشتر حالتی کارتونی و هنری دارد، در حالی که موشن بلر تلاشی برای تقلید واقعیت است.
طراحی دستی موشن بلر
در انیمیشن ها ما به صورت دستی حالت موشن بلر رو برای حرکات سریع ایجاد می کنیم که به اون اسمیرز(smears) میگن
در انیمیشن های کات اوت دیجیتال ( مثل همین انیمیشن هایی که تو موهو می سازیم ) این کار به صورت خودکار با تنظیمات لایه ها ایجاد میشه که دیگه به صورت دستی نیست.
در انیمیشن های فریم به فریم ما باید این حالت رو ایجاد بکنیم که میشه یکی از موارد مهم طراحی و انیمیت
سه خاصیت مهم موشن بلر
- تاکید بر جهت حرکت : یعنی با اسمیرها نشون میدیم که کاراکتر با سرعت به کدوم جهت رفت
- حرکت سریع : کلا حرکات رو سریع با این روش سریعتر نشون داده میشن
- نشان دادن حرکات خیلی سریع که با چشم دیده نمی شود
انواع اسمیرز
1.اسمیرز ساده : ایجاد یک حالت کشیدگی به کاراکتر یا شیء؛ بر خلاف اصل کشیدگی و فشردگی که همزمان شیء کشیده و فشرده می شدند در اینجا فقط حالت کشیدگی در جهت حرکت ایجاد می کنیم
2.مولتی پل اکسپوژر(multiple exposure) یا اسمیر چندگانه :در این حالت طرحهای کمرنگتر کنار سوژه اصلی طراحی میشن که شکل و اندازه شئ تغییر نمی کند
3.اکشن استایل(action styl) : در این حالت از اسمیرها طراحی های میانی با به هم ریختگی شکل همراه هست و شکل از حالت عادی خارج می شود
4.اسپیدلاین(speed line) یا خطوط سرعت : در این نوع اسمیر شکل به هم نمی ریزد و فقط خطوطی بر خلاف جهت حرکت روی شئ کشیده می شود که باعث نشان دادن سرعت می شود.
در موهو میتوان با استفاده از اسپیدلاین های موجود در کتابخانه یا طراحی اسپیدلاین با لایه های پارتیکل این نوع از اسمیرزها را طراحی کرد.
ممنون موفق باشید