سلام با عرض پوزش به دلیل وقفه ای که تو آموزشها به وجود اومد امروز هشتمین جلسه از آموزش مبانی انیمیشن رو شروع می کنیم با ما همراه باشید
موشن بلر(motion blur)
وقتی در یک فیلم یا ویدئو یک سوژه با سرعت زیاد حرکت بکنه ما اون سوژه رو به صورت محو می بینیم که به اون، تاری حرکت یا موشن بلر می گوییم که حالا ممکنه در اثر سرعت زیاد، خود سوژه محو بشه یا بخاطر سرعت دوربین پس زمینه محو بشه


طراحی دستی موشن بلر
در انیمیشن ها ما به صورت دستی حالت موشن بلر رو برای حرکات سریع ایجاد می کنیم که به اون اسمیرز(smears) میگن
در انیمیشن های کات اوت دیجیتال ( مثل همین انیمیشن هایی که تو موهو می سازیم ) این کار به صورت خودکار با تنظیمات لایه ها ایجاد میشه که دیگه به صورت دستی نیست.
در انیمیشن های فریم به فریم ما باید این حالت رو ایجاد بکنیم که میشه یکی از موارد مهم طراحی و انیمیت
سه خاصیت مهم موشن بلر
- تاکید بر جهت حرکت : یعنی با اسمیرها نشون میدیم که کاراکتر با سرعت به کدوم جهت رفت
- حرکت سریع : کلا حرکات رو سریع با این روش سریعتر نشون داده میشن
- نشان دادن حرکات خیلی سریع که با چشم دیده نمی شود
انواع اسمیرز
1.اسمیرز ساده : ایجاد یک حالت کشیدگی به کاراکتر یا شیء؛ بر خلاف اصل کشیدگی و فشردگی که همزمان شیء کشیده و فشرده می شدند در اینجا فقط حالت کشیدگی در جهت حرکت ایجاد می کنیم

2.مولتی پل اکسپوژر(multiple exposure) یا اسمیر چندگانه :در این حالت طرحهای کمرنگتر کنار سوژه اصلی طراحی میشن که شکل و اندازه شئ تغییر نمی کند

3.اکشن استایل(action styl) : در این حالت از اسمیرها طراحی های میانی با به هم ریختگی شکل همراه هست و شکل از حالت عادی خارج می شود


4.اسپیدلاین(speed line) یا خطوط سرعت : در این نوع اسمیر شکل به هم نمی ریزد و فقط خطوطی بر خلاف جهت حرکت روی شئ کشیده می شود که باعث نشان دادن سرعت می شود.

در موهو میتوان با استفاده از اسپیدلاین های موجود در کتابخانه یا طر احی اسپیدلاین با لایه های پارتیکل این نوع از اسمیرزها را طراحی کرد.
ممنون موفق باشید