با سلام مجدد خدمت کاربران گرامی؛ در طی این جلسات از فیزیک حرکت ما در مورد زمانبندی و فاصله گذاری و قانون اینرسی بحث کردیم در ادامه با قانون دوم نیوتون در انیمیشن آشنا میشیم ؛ با تشکر از همراهی شما
شتاب
وقتی در یک حرکت، سرعت تغییر میکنه حالا چه کم بشه و چه زیاد در این حالت حرکت ما دارای شتابه و در حرکت با سرعت ثابت ( چه سرعت زیاد و چه سرعت کم ) شتاب صفر هست. قانون دوم نیوتون نیز به بحث شتاب اشاره میکنه که نیروی یک جسم رابطه مستقیم با شتاب و جرم جسم داره.
وارد مباحث ریاضی فیزیک قضیه نمیشیم و فقط باید بدونیم در حرکت طبیعی حرکت دارای شتاب هست و جهت حرکت به سمت نیروی برآیند
حرک یک توپ را که در جلسات گذشته دیدیم در نظر بگیرید

وقتی توپ را از بالا رها میکنیم دو نیروی گرانش و مقاومت هوا بر توپ اثر می گذارند و چون نیروی گرانش قویتر است توپ به سمت زمین سقوط میکند اما مقاومت هوا باعث می شود سرعت توپ در ابتدا کم باشد و سپس توپ سریعتر به زمین برخورد می کند در این حالت می گوییم که حرکت، تندشونده / slow out / هست.
اما اگر همین توپ را به بالا پرتاب کنیم در ابتدا با نیروی ما با سرعت به بالا می رود اما کمی بعد با فشار نیروی مقاومت هوا و نیروی گرانش سرعت به صفر میرسد و توپ برای یک لحظه در هوا ثابت می ماند که در این حالت می گوییم حرکت، کندشونده / slow in / هست.
این حرکت دارای شتاب برای مسیر های قوس دار هم به همین شکل خواهد بود.

در تصویر بالا ابتدا توپ با سرعت به سمت بالا پرتاب می شود و در نقطه اوج خود سرعت کم میشود و دوباره هنگام پایین آمدن با سرعت زیاد به زمین برخورد می کند.
یه نکته مهم این وسط هم بگم : وقتی کیفریم ها به هم نزدیک باشن یعنی سرعت کمه و وقتی کیفریم ها از هم دور هستند سرعت زیاده پس وقتی میخوایم یه حرکت با سرعت کم طراحی بکنیم شکلها نزدیک به هم کشیده میشن و وقتی سرعت زیاد رو میخوایم نشون بدیم در فریم های کنار هم ، جسم با فاصله زیاد کشیده میشن.
در نرم افزار موهو فاصله بین کیفریم ها در مسیر حرکت میتونیم ببینیم( و منظور فاصله جسم در هر فریم هست)

اصل حرکت کندشونده و حرکت تندشونده
حالا تصور کنید یک ماشین میخواد حرکت کنه ابتدا با سرعت کمی جلو میره و چون نیروی اصطکاک و نیروی گرانش و مقاومت هوا با نیروی ماشین مقابله میکنن ولی کم کم ماشین سرعت می گیره پس حرکتی که به کندی شروع بشه و کم کم سریع بشه اصطلاحا بهش میگیم اسلو اوت(slow out)، یعنی حرکت تندشونده که تو بعضی نرم افزارها مثل موهو بهش میگیم ایز اوت (Ease out).

و وقتی همین ماشین بخواد بایسته در یک لحظه متوقف نمیشه و کم کم سرعت کم میشه و متوقف میشه.به این حالت هم میگیم حرکت کندشونده یا (slow in) و این شده یک اصل در انیمیشن سازی به نام اصل اسلو اوت/این (slow in/out) یا ایز این/اوت (Ease in/out).
خب بهتره از امروز این اصل رو در حرکتهامون مد نظر داشته باشیم و جلسات بعدی رو دنبال کنید و اگر نظریا پیشنهادی دارین تو قسمت نظرات بگین.