شما اینجا هستید :

مبانی انیمیشن – قسمت 7 : فیزیک حرکت 3

با سلام مجدد خدمت کاربران گرامی؛ در طی این جلسات از فیزیک حرکت ما در مورد زمانبندی و فاصله گذاری و قانون اینرسی بحث کردیم در ادامه با قانون دوم نیوتون در انیمیشن آشنا میشیم ؛ با تشکر از همراهی شما

شتاب

وقتی در یک حرکت، سرعت تغییر میکنه حالا چه کم بشه و چه زیاد در این حالت حرکت ما دارای شتابه و در حرکت با سرعت ثابت ( چه سرعت زیاد و چه سرعت کم ) شتاب صفر هست. قانون دوم نیوتون نیز به بحث شتاب اشاره میکنه که نیروی یک جسم رابطه مستقیم با شتاب و جرم جسم داره.

وارد مباحث ریاضی فیزیک قضیه نمیشیم و فقط باید بدونیم در حرکت طبیعی حرکت دارای شتاب هست و جهت حرکت به سمت نیروی برآیند

حرک یک توپ را که در جلسات گذشته دیدیم در نظر بگیرید

وقتی توپ را از بالا رها میکنیم دو نیروی گرانش و مقاومت هوا بر توپ اثر می گذارند و چون نیروی گرانش قویتر است توپ به سمت زمین سقوط میکند اما مقاومت هوا باعث می شود سرعت توپ در ابتدا کم باشد و سپس توپ سریعتر به زمین برخورد می کند در این حالت می گوییم که حرکت، تندشونده / slow out / هست.

اما اگر همین توپ را به بالا پرتاب کنیم در ابتدا با نیروی ما با سرعت به بالا می رود اما کمی بعد با فشار نیروی مقاومت هوا و نیروی گرانش سرعت به صفر میرسد و توپ برای یک لحظه در هوا ثابت می ماند که در این حالت می گوییم حرکت، کندشونده / slow in / هست.

این حرکت دارای شتاب برای مسیر های قوس دار هم به همین شکل خواهد بود.

حرکت شتابدار توپ

در تصویر بالا ابتدا توپ با سرعت به سمت بالا پرتاب می شود و در نقطه اوج خود سرعت کم میشود و دوباره هنگام پایین آمدن با سرعت زیاد به زمین برخورد می کند.

مقاله پیشنهادی   آموزش مبانی انیمیشن – قسمت چهارم

یه نکته مهم این وسط هم بگم : وقتی کیفریم ها به هم نزدیک باشن یعنی سرعت کمه و وقتی کیفریم ها از هم دور هستند سرعت زیاده پس وقتی میخوایم یه حرکت با سرعت کم طراحی بکنیم شکلها نزدیک به هم کشیده میشن و وقتی سرعت زیاد رو میخوایم نشون بدیم در فریم های کنار هم ، جسم با فاصله زیاد کشیده میشن.

در نرم افزار موهو فاصله بین کیفریم ها در مسیر حرکت میتونیم ببینیم( و منظور فاصله جسم در هر فریم هست)

فاصله کیفریم ها در نرم افزار موهو

اصل حرکت کندشونده و حرکت تندشونده

حالا تصور کنید یک ماشین میخواد حرکت کنه ابتدا با سرعت کمی جلو میره و چون نیروی اصطکاک و نیروی گرانش و مقاومت هوا با نیروی ماشین مقابله میکنن ولی کم کم ماشین سرعت می گیره پس حرکتی که به کندی شروع بشه و کم کم سریع بشه اصطلاحا بهش میگیم اسلو اوت(slow out)، یعنی حرکت تندشونده که تو بعضی نرم افزارها مثل موهو بهش میگیم ایز اوت (Ease out).

جرکت ماشین

و وقتی همین ماشین بخواد بایسته در یک لحظه متوقف نمیشه و کم کم سرعت کم میشه و متوقف میشه.به این حالت هم میگیم حرکت کندشونده یا (slow in) و این شده یک اصل در انیمیشن سازی به نام اصل اسلو اوت/این (slow in/out) یا ایز این/اوت (Ease in/out).

خب بهتره از امروز این اصل رو در حرکتهامون مد نظر داشته باشیم و جلسات بعدی رو دنبال کنید و اگر نظریا پیشنهادی دارین تو قسمت نظرات بگین.

خواندن این مقالات نیز پیشنهاد می کنیم :

دیدگاهتان را بنویسید