شما اینجا هستید :

آموزش مبانی انیمیشن – قسمت چهارم

قرار شد در این جلسه به این پرسش بپردازیم که برای ساخت انیمیشن از کجا شروع کنیم؟

کار ما چه به صورت فردی و چه گروهی(تیمی) باشد در هر صورت مراحل ساخت انیمیشن کاری زمان بر خواهد بود.

مراحل ساخت انیمیشن
مراحل ساخت انیمیشن

قبل از شروع ساخت انیمیشن باید ببینیم چه وسایلی لازم داریم:

  1. یک سیستم یا لپتاپ معمولی : چون کار ما با نرم افزار دوبعدی هست زیاد به سیستم بالا نیاز نداریم اما چه بهتر که یک سیستم سخت افزاری قوی داشته باشیم
  2. قلم و کاغذ : برای یادداشت ها، تصویر سازیها و داستان نویسی
  3. میکروفن : به یک میکروفن خوب برای ضبط صدا نیاز داریم ، اما اگه میکروفن ندارید میتونید به گوشی موبایل صدا رو ضبط کنید.
  4. قلم نوری برای طراحی ها : باز هم اگه امکان خریدش رو ندارید میتونین از موس برای طراحی استفاده کنید.

مراحل ساخت انیمیشن

1.ایده و داستان

مهم ترین مسئله ساخت انیمیشن اینه که ما یک داستانی داشته باشیم و قبل از اون یک ایده!

برای یافتن ایده میتوانیم از سوالات زیر استفاده بکنیم :

  1. هدفتان از ساخت انیمیشن چیست؟ شخصی! جشنواره! سفارش مشتری و …
  2. چه نیازی به ساخت انیمیشن هست؟
  3. موضوع انیمیشن شما چیست؟
  4. مخاطبین شما چه کسانی هستند؟

اگر به صورت تیمی کار می کنید حتما با مشورت همدیگه به ایده خوب برسید،

اینکه ما چه بسازیم؟ می شود ایده و اینکه این ایده رو چطوری به نمایش بذاریم میشه داستان. فرض کنیم ایده ما برای ساخت انیمیشن ” داستان های ملا نصرالدین” باشه در این صورت داستان ما از قبل آماده هست و فقط باید اونها رو از کتابش یا اینترنت پیدا کنیم.

اما اگر ایده ما مثلا “آموزش الفبا به کودکان ” باشه بعد ازون باید داستان رو بر اساس ایده مون بنویسیم.

2.فیلمنامه :

بعد از اینکه داستانمو رو نوشتیم باید اونو به فیلمانه تبدیل کنیم

مثال داستان زیر رو داریم:

روزي ملانصرالدين به دنبال جنازه‌ي يکي از ثروتمندان مي‌رفت و با صداي بلند گريه مي‌کرد. يکي به او دلداري داد و گفت: “اين مرحوم چه نسبتي با شما داشت؟” ملا جواب داد: “هيچ! علت گريه‌ي من هم همين است.”

متن بالا یک داستانه اما برای طراحی و ساخت انیمیشن از همین داستان نیازه که فیلمنامه ای نوشته بشه و صحنه ها نوشته بشن مثلا در این داستان باید صحنه عبور چند نفر با جنازه و حرکت ملانصرالدین را داشته باشیم و در جلوتر صحنه ی گفتگوی یک نفر با ملا را به تصویر بکشیم و مکالمات آن دو را یادداشت کنیم و …

3.طراحی ها

بعد از نوشتن فیلم نامه شروع می کنیم به طراحی کاراکتر و زمینه

انواع کاراکترها رو میتونیم بر اساس تیپ طراحی بکنیم مثل تیپ کاری :مثلا یه آشپز با کلاه آشپزیش مشخص میشه و یک پلیس با لباسش یا براساس شخصیت فرد ( تیپ شخصی ) مانند : پیر یا جوان بودن ، اخمو یا شاد بودن ، قدبلند یا کوتاه و …

مقاله پیشنهادی   نکاتی در مورد ذخیره کردن پروژه

البته که برای طراحی کارکتر و زمینه باید اصول طراحی رو رعایت بکنیم.

4.استوری بورد

به زبان ساده بخوایم استوری بورد رو توضیح بدیم اینه که روی کاغذ یا در نرم افزار داستانمون رو به صورت چندتا عکس طراحی می کنیم این کار نمای کلی انیمیشن رو به ما میده و برای انیمیشن فریم به فریم میتونه کمک کننده باشه که اگه قرار بشه جایی از انیمیشن تغییر بکنه نیاز به بازطراحی فریم های خیلی زیادی نشه، در استوری بورد تعداد فریم های کمی طراحی میشن مثلا برای جابه جایی میشه از دو فریم استفاده کرد.

استوری بورد
استوری بورد

5.انیمیت کردن با نرم افزار

بعد از اون باید کاراکترهامون رو انیمیت کنیم و زمانبندی درست انجام بشه، حرکات و جا به جایی ها انجام بشه و اون جاهایی که کاراکتر قراره حرف بزنه به اندازه مدت زمان فایل صوتیمون زمان بندی رو تنظیم می کنیم- در اینجا یا همزمان به ضبط صدا می پردازیم یا از قبل مکالمات رو ضبط می کنیم و در هنگام ساخت انیمیشن از اونها استفاده می کنیم.

اگر انیمیشن ما به صورت کات اوت باشه – مثل موهو – با استفاده از ابزارها انیمیت رو انجام میدیم و صداها رو با کاراکتر سینک می کنیم، اما اگه بخوایم به صورت فریم به فریم طراحی کنیم، ابتدا باید فریم های اصلی رو طراحی کنیم و به صورت زمان بندی درست فریم های میانی هم طراحی کنیم و بر اساس مدت زمانِ مکالمات و زاویه دوربین به طراحی همه فریم ها بپردازیم.

برای انیمیت کردن حتما باید از یک رفرنس استفاده بکنیم تا انیمیشن قابل قبولی داشته باشیم مثال برای ساخت پرش یک کاراکتر باید از یک مرجع استفاده کنیم و اصول 12 گانه انیمیشن رو در این مرحله هم رعایت بکنیم .

6.صداگذاری و موسیقی

مرحله صداگذاری توام با مرحله انیمیت کردن انجام شد اما اینجا صداگذاری رو تکمیل میکنیم ، افکت های صوتی مثل باد ، صدای پا ، باز و بسته شدن در و .. صدای حیوانات یا جنگل و … در آخر موزیک زمینه هم اضافه می کنیم

برای این مرحله باید آرشیوی از موسیقی زمینه و افکت های صوتی داشته باشین.

7.تدوین، نورپردازی و خروجی گرفتن

در مرحله آخر یک بار دیگه انیمیشن رو پخش میکنیم تا جزییات کار را تکمیل کنیم مثلا زوایا و حرکات دوربین درست باشد، نورپردازی را بررسی میکنیم ، میزان تاریکی و روشنایی و …

و در آخر یک خروجی ویدئویی از کارمون می گیریم.

ممنونم به خاطر وقتی که گذاشتید حتما سوالات و نظراتتون رو بگین و در جلسات بعد با ما همراه باشید.

خواندن این مقالات نیز پیشنهاد می کنیم :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *