شما اینجا هستید :

آموزش رایگان مبانی انیمیشن-طراحی در انیمیشن – قسمت 2

آیا برای انیماتور شدن باید طراحی بلد باشیم؟

طراحی در انیمیشن! در این مقاله به پاسخ این سؤال خواهیم پرداخت. سلام وقتتون بخیر با جلسه دوم از آموزش مبانی انیمیشن در خدمت شما هستیم و از چند زاویه این موضوع را بررسی میکنیم.

تا پایان مقاله همراه ما باشید.

طراحی در انیمیشن؛ طراحی شخصیت یا طراحی کاراکتر

سوال : آیا کسی که میخواد به عنوان طراح شخصیت تو بحث انیمیشن کار بکنه نیازه طراحی بدونه یا خیر؟

اگرچه طبق استاندارد انیمیشن سازی هر بخش کار یک فرد خاصه اما خب اینجا معمولا همه بخش ها توسط نفر انجام میشه.

طراحی کارکتر
طراحی کاراکتر

مواردی که یک طراح شخصیت باید مهارت داشته باشد:

  • تسلط کامل بر اصول پایه طراحی ؛ فرد باید بر طراحی آناتومی بدن انسان و حیوانات تسلط کامل داشته باشد و بتواند به طور صحیح و در زوایای مختلف کاراکتر خود را طراحی کند.
  • طراحی معماری نیز مقداری سررشته داشته باشد و با مباحث رنگ شناسی و رنگ آمیزی آشنا باشد.
  • تسلط بر یک نرم افزار طراحی خوب است اما ضروری نیست ( ممکنه یه طراح بخواد رو کاغذ طرحاشو بکشه در واقع اون کارش رو انجام داده حالا چه دو بعدی باشه و چه سه بعدی اما چه بهتر یک نرم افزار هم بلد باشه )

انیماتور

انیمیاتورهای دو بعدی :

برای انیماتور دوبعدی تسلط بر فیزیک حرکت یکی از مهم ترین مهارتهای شخص به حساب میاد. گفتیم که انیمیت به معنای حرکت دادنه

حرکت دادن راحته اما اصولی حرکت دادن کار سختیه! که حرکت اصولی میشه همون درک فیزیک حرکت که ما درک کنیم در جهان حرکات چگونه انجام میشه.

یه خبر خوب هم بدم به همراهان جیم پلاس ، به زودی دوره حرکت شناسی _ راه رفتن کاراکتر _ منتشر میشه و تو اون دوره مباحث راه رفتن ، دویدن و پریدن و پرواز پرندگان و کلی چیزای دیگه قراره با جزییات یاد بگیریم.

کسی که انیمیشن فریم به فریم به کار میکنه حتما باید طراحی شخصیت- مبحث بالا – بلد باشه چون باید هر فریم رو طراحی بکنه. در هر فریم کاراکترها و بک گراند طراحی میشن!

و برای انیماتورهای کات اوت دیجیتال ، مثل کاری که ما داریم انجام میدیم –انیمیشن سازی با موهو – شناخت اصولی طراحی آنچنان مهم نیست ولی چه بهتر که بلد باشیم – در این نوع انیمیشن فقط یک بار کاراکتر روطراحی می کنیم! اما درک فیزیک مهم است و ما تو دوره اصول 12 گانه انیمیشن به اکثر مباحث فیزیک حرکتی پرداختیم .

مقاله پیشنهادی   مبانی انیمیشن – قسمت 10 : قسمت آخر

انیماتورهای سه بعدی دیجیتال

برای این دسته از افراد تسلط بر فیزیک حرکت و تسلط کامل بر نرم افزار انیمیشن سازیخیلی مهمه اما تسلط بر طراحی شخصیت اهمیت چندانی نداره

VFX artist یا هنرمند طراح جلوه های ویژه بصری

آتش
طراحی آتش

در بحث جلوه های ویژه مانند انفجار ،ساخت آتش و دود و … باز هم مهم ترین مورد فیزیک اشیا و شناخت حالت های ماده است.

اما در بحث طراحی جلوه های ویژه برای ساخت انیمشن دو بعدی دانستن طراحی ضروری است اما در انیمیشن سه بعدی نیازی به طراحی نیست و صرفا تسلط بر موارد بالا و تسلط بر نرم افزار سه بعدی ملاک ماست.

نکته مهم : تفاوت یک انیمیشن خوب و یک انیمیشن بد در درک درست فیزیک حرکت است.یعنی اگر شما فیزیک حرکت رو درک کنید میتونید انیمشن خوب بسازید حتی اگر طراحیتون خوب نباشه. و برعکسش اگه با طراحی خوب برین جلو ولی حرکات انیمیشن درست نباشه یه انیمیشن خوب از آب در نمیاد.

برای طراحی و اجرای انیمیشن از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟

تصور کنید که میخواهید طراحی رو یاد بگیرید در اینجا مهم ترین چیز اصول طراحی است اما اینکه بخواهید با مداد طراحی کنید یا خودکار و یا حتی زغال این ابزار کار شماست. نرم افزار هم همین حکم را دارد و تنها یک ابزار برای ساخت انیمیشن هست. شما وقتی اصول انیمیشن را یاد گرفتید با هر ابزاری که دوست داشتید کار کنید.

فیزیک حرکت چیست؟

در مباحث بالا بیشتر از هر چیزی به فیزیک حرکت اشاره کردیم اما واقعا فیزیک حرکت چیه؟

در جلسات آینده حتما به فیزیک حرکت خواهیم پرداخت!

جمع بندی مطالب

آیا برای انیماتور شدن باید طراحی بلد باشیم؟ اگر

  • میخواهید طراح کاراکتر باشید، بله خیلی زیاد
  • دوست دارید انیمیشن دو بعدی فریم به فریم بسازید ، بله خیلی زیاد
  • علاقه مندید انیمیشن دو بعدی کات اوت بسازید ، بله اما خیلی کم
  • می خواهید انیمیشن سه بعدی بسازید، خیر

در قسمت بعد با انواع نرم افزارهای انیمیشن سازی آشنا میشیم!

با ما همراه باشید.

خواندن این مقالات نیز پیشنهاد می کنیم :

دیدگاهتان را بنویسید