شما اینجا هستید :

مبانی انیمیشن – قسمت 6 : فیزیک حرکت 2

سلام به جلسه دوم از فیزیک حرکت برای انیمیشن خوش اومدین، در این قسمت چند مسئله مهم رو برای ساخت حرکات درست و قابل باور در انیمیشن بیان می کنیم!

بدین منظور ابتدا دو دلیل برای حرکت را بررسی میکنیم: چرایی حرکت و چگونگی حرکت؟ چرا یک جسم حرکت میکند و چگونه حرکت میکند؟ دلیل اصلی حرکات وارد شدن نیرو به جسمه (چرایی) و با شناخت نیروها و قدرت آنها و جهت آنها میتونیم چگونگی حرکت یک جسم رو توجیه کنیم(چگونگی).

قانون اینرسی :

قانون اینرسی یا قانون لَختی یا همان قانون اول نیوتون میگه که :اگر برآیند نیروهای وارد بر یک جسم صفر باشد، اگر جسم در حالت سکون باشد تا ابد ساکن می‌ماند، و اگر جسم در حال حرکت (با سرعت ثابت) باشد تا ابد با همان سرعت و در همان جهت به حرکتش ادامه می‌دهد.

طبق این قانون وقتی ماشین یه دفعه ترمز میکنه پرت میشیم به سمت جلو، چون ما تمایل داریم به حرکت رو به جلو ادامه بدیم اما ماشین یدفعه ترمز میکنه ولی بدن ما هنوز به حرکتش ادامه میده.

مثال دیگه اگر برآیند نیروها در یک توپ متحرک ( یعنی جمع نیروهای وارد شده به توپ) صفر باشه توپ در مسیر نیرو تا ابد با همان سرعت ثابت اولیه به حرکت ادامه میده اما حرکت یک توپ در طبیعت به چه شکل خواهد بود؟ در تصویر زیر حرکت یک توپ با نیروهای وارد شده بر آن را مشاهده می کنید.

حرکت و نیروی توپ

توجیه حرکت توپ :در یک توپ ساکن برآیند نیروهای وارد بر توپ صفر است و در یک توپ متحرک یک نیرو سبب حرکت توپ شده و این نیرو توسط نیروهای مخالف( مقاومت هوا – گرانش زمین) طی مدت زمان خاصی خنثی میشود. پس در این حرکت دلیل حرکت و ایستادن توپ نیروهای وارد شده بر توپ بود و چگونگی حرکت، قدرت هر کدام از نیروها می باشد.مدت زمان حرکت هم در جلسه قبلی (زمان بندی و فاصله گذاری) به طور مفصل بیان کردیم.

مقاله پیشنهادی   دوره مقدماتی انیمیشن سازی با موهو (moho)

اصل فالوثرو و اورلپینگ (Follow Through & Overlapping)

وقتی به صورت ناگهانی می ایستیم تمام اعضای بدن و لباس در یک لحظه نمی ایستند بلکه اجزای محتلف بدن بخصوص موی بلند، لباس گشاد و .. طبق قانون اینرسی هنوز مایل به ادامه حرکت هستند، به خاطر همین یک تکان خوردنی در اجزای کاراکتر – مثل موی بلند یا دم یک حیوان- خواهیم داشت که اجرای این حرکات در انیمیشن به یک اصل مهم تبدیل شد به اسم فالو ثرو و اورلپینگ یعنی حرکت دنبال شونده و هم پوشانی.

تا اینجا دو اصل از اصول دوازده گانه انیمیشن رو بیان کردیم، برای خواندن مطلب کامل میتونید از مقاله مربوطه بازدید کنید . و برای دریافت آموزش ویدئویی دوره اصول 12 گانه انیمیشن از لینک زیر اقدام کنید.

مقاله اصول دوازده گانه انیمیشن

آموزش ویدئویی اصول انیمیشن در موهو

قانون cscsc

برای بررسی اصل حرکت دنبال شونده و حرکت همپوشانی حرکت دم یک روباه رو در یک پرش طراحی می کنیم . به تصویر نگاه کنید.

پرش روباه

در این حرکت دم از مسیر حرکت روباه پیروی می کنه و در انتهای حرکت دم با تکان خوردن و کمی تاخیر به حالت اولیه ش باز میگرده که به مجموع حرکت دنبال کننده مسیر و تکان خوردن بعد از توقف سوژه و تاخیر در توقف اجزای دنباله ها میگیم اصل فالو ثرو و حرکت همپوشانی

برای ایجاد حرکت موجْ‌مانند از قانون cscsc استفاده میکنیم به این صورت که ابتدا شکل از حالت سی به اس تبدیل میشه و بعد به سی برعکس و بعد اس برعکس و دوباره به سی تبدیل میشه.

قانون حرکت موج مانند

هر چقدر دانش ما در مورد حرکات بیشتر بشه میتونیم انیمیشنهای زیباتری رو بسازیم و برای تبدیل شدن به یک انیماتور خوب تمرین ، تمرین و تمرین نیاز هست.

موفق و پیروز باشید.

خواندن این مقالات نیز پیشنهاد می کنیم :

دیدگاهتان را بنویسید